Saintis Temui Dunia Baharu Tersembunyi Di Bawah Ais Antartika

Saintis Temui Dunia Tersembunyi Di Bawah Ais Antartika

Sekumpulan saintis telah menemui dunia baharu dan tersembunyi pada kedalaman 500 meter di bawah lapisan ais Antartika.

Penemuan yang menakjubkan ini dilakukan para saintis dari New Zealand, Universiti di Wellington, Auckland dan Otago, National Institute of Water and Atmospherics (Niwa) dan Geological and Nuclear Sciences.

Para saintis melakukan penemuan ini apabila mereka sedang menggerudi lapisan ais Antartika ketika ekspedisi kajian terhadap pencairan ais kesan daripada perubahan iklim di sana.

Seterusnya, mereka mendapati kamera bawah laut mereka dikelilingi banyak hidupan akuatik seperti amphipod, ketam, udang galah dan lain-lain.

Oleh itu, para saintis tersebut meneruskan ekspedisi mereka kerana hidupan akuatik itu menandakan terdapat satu ekosistem yang penting dan belum ditemui sebelum ini di bawah sana.

Ketua projek ini, Huw Horgan adalah orang pertama yang mengesan kewujudan ekosistem akuatik ini dalam jaringan tasik dan sungai air tawar di bawah ais Antartika.

Para saintis tersebut telah memilih untuk membiarkan peralatan mereka di sungai itu untuk terus melakukan pemerhatian dan penyiasatan lanjut. Manakala, penyelidik makmal akan menyiasat keunikan air sungai yang menjadi habitat hidupan akuatik di dalam sana.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Follow dan Like kami di Berani Bangkit

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sumber dan foto utama: The Guardian Via Wiser

Leave a Comment

error: Content is protected !!