(Video ) Viral Pulau Begansar di Kapuas Hulu Unik dan Bergerak Sendiri pada Jam Tertentu.

Pulau Begansar di Kapuas Hulu Unik dan Bergerak Sendiri pada Jam Tertentu.

Sekiranya anda fikir pulau bergerak suatu kejadian yang mustahil, anda tersilap. Baru-baru ini, viral sebuah video yang menunjukkan sebuah pulau yang boleh bergerak dengan sendirinya mengikut arus. Ia kelihatan ibarat sebuah kapal yang bergerak!

Pulau Begansar, Bergerak Sendiri?

Kejadian tular yang dirakam ini berlaku di Pulau Begansar, yang terletak di Danau Siawasan di Dosun Kuala Buin, Desa Siawan, Kecamatan Bunut Hilir, Kapuas Hulu, Kalimantan Barat, Indonesia.

Nama pulau tersebut juga dipilih kerana perkataan ‘Begansar’ membawa maksud bergerak dalam bahasa Kapuas Hulu. Pulau Begansar = Pulau bergerak.

Berikutan video yang tular tersebut, masyarakat sekitar berbondong-bondong mengunjungi pulau tersebut untuk merakam detik-detik ketika pulau tersebut bergerak.

Menurut beberapa sumber bertulis dan juga beberapa chanel Youtube, Pulau Begansar ini dipercayai mulai bergerak bermual seawal lebih kurang pukul 8 pagi sehinggalah pukul 3 petang. Pulau ini juga dikatakan akan kembali ke tempat asalnya pada sekitar pukul 3 dan ke atas.

Terdapat 7 Pulau Lain Yang Boleh Bergerak Sendiri?!

Menurut cerita penduduk tempatan, Pulau Begansar mempunyai 7 orang bersaudara yang mewakili 7 pulau bergerak tersebut.

Namun, kini hanya tinggal 2 pulau sahaja yang dipercayai masih boleh bergerak dan salah satunya ialah Pulau Begansar ini. Pulau ini juga turut didakwa memiliki kepala dan ekor, tetapi tidak terlihat.

Luas Pulau Begansar juga tidak seberapa. Ia dikatakan hanya mampu menampung sekitar 40-50 orang dan ditumbuhi beberapa pohon.

Pantang Larang Ketika Berkunjung di Pulau Begansar di Kapuas Hulu Unik dan Bergerak Sendiri

Pulau Begansar

Para pengunjung yang datang berkunjung adalah dilarang keras untuk bercakap kasar atau mengeluarkan kata-kata yang tidak baik.

Sekiranya anda tidak mempercayai hal seperti ini, lebih baik anda tidak datang berkunjung kerana dikhuatiri anda akan terkena tulah. Hah, jaga-jaga tau!

Mitos lain menyebutkan, di pulau tersebut, kadangkala kedengaran bunyi orang sedang berjalan, tapi sosoknya tidak dapat dilihat. Bunyi orang berjalan ini didengari oleh sebahagian pengunjung dan biasanya dikatakan menjadi petanda bahawa pulau ini akan mulai bergerak.
Sebab pulau tersebut boleh bergerak sendiri belum lagi dapat dirungkaikan. Namun, pergerakan pulau tersebut dipercayai terjadi karena beberapa faktor seperti struktur tanah, angin, dan lain-lain.

Baca lagi di : Pulau Begansar di Kapuas Hulu Unik dan Bergerak Sendiri

Pulau Begansar di Kapuas Hulu Unik dan Bergerak Sendiri Ada Yang Percaya, Tidak Kurang Juga Sebaliknya

Berikut adalah antara komen-komen yang ditinggalkan oleh netizen Indonesia di video viral yang dimuatnaik oleh Facebook Bangka Pos ;-

Pulau Begansar

“Itu di bawah ada kura kura raksasa nya cuma d atas nya d tanami pohon sama rumput saking tua nya hewan tersebut”

“Ini struktur pulau terapung yg ada di ekosistem rawa”

“Tempat ku ad jg kyk gini, katanya dibawahnya ada buaya umur ratusan tahun dan udah ditumbuhi lumut dan pohon kecil2.. gak tau bnr ap gak tp warga jg gak berani dkt2”

“Masa sih? Kok gua ga percaya ya ?? Apakah pulau nya di magic kan dengan orang dukun? Atau hanya plastik lalu digerakkan oleh manusia pake kayu penggerak perahu?”

“itu dulunya tanah terus kena abrasi sama aliran sungai, dikarenakan pasang surut cuma bagian atas saja yang masih tersisa tanahnya bagian bawah sudah kopong dan hanya ditopang oleh akar pohon sampai ke dasar sungai. Pulau itu bergerak pada waktu2 tertentu yaitu ketika intensitas arus meningkat pada waktu hujan di hulu sungai”

Begitulah antara komen menarik yang ditinggalkan. Perkongsian video ini telah berjaya mendapat lebih kurang 2.6M tontonan dengan 24K tanda suka.

Pulau Begansar di Kapuas Hulu Unik dan Bergerak Sendiri (Tonton video ( Di sini )

Pulau Begansar

Penulis : Nasra untuk Berani Bangkit Media.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami Di Berani Bangkit

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memanta semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Comment

error: Content is protected !!