Kucing Ini Mendapat Sejadah Kecil Yang Baru Jadi Dia Boleh Ikut Sol4t Dengan Keluarganya

Tauhu diselamatkan dari jalanan ketika dia baru berusia beberapa bulan. Orang yang menemuinya tidak dapat mengekalkannya, jadi Mohammad Fahmi memutuskan untuk mengambilnya sebagai anak angkat, dan kini dia adalah ahli keluarga yang sangat penting dan disayangi.

“Saya memujuk ibu saya untuk menyimpan Tauhu,” kata Fahmi kepada The Dodo. “Seluruh keluarga dahulunya menghina haiwan peliharaan, tetapi kini mereka semua tergila-gilakan Tauhu.”

Tauhu ialah kucing yang sangat ingin tahu yang suka terlibat dalam apa sahaja yang berlaku di sekelilingnya. Dia benar-benar memuja seluruh keluarganya dan mahu berada di sekeliling mereka sepanjang masa, tidak kira apa yang mereka lakukan.

Biasanya, ayah Fahmi pergi ke masjid lima kali sehari untuk solat, tetapi disebabkan wabak koronavirus baru-baru ini, lebih selamat untuk dia tinggal di rumah. Sebaliknya, dia dan Fahmi telah bersolat di rumah bersama-sama — dan setiap kali, Tauhu menyertai mereka.

“Tahu seronok apabila ahli keluarga kami berkumpul di satu tempat,” Fahmi menjelaskan, “jadi setiap kali saya dan ayah pergi solat bersama-sama, dia menyertai kami dan hanya duduk atau mengganggu kami.”
Tauhu suka berguling-guling di atas sejadah semasa keluarganya cuba solat, jadi dalam usaha untuk mengalih perhatiannya, mereka cuba memberikan sejadahnya sendiri yang lebih kecil untuk melepak — dan selalunya, ia benar-benar berkesan.

“Kebelakangan ini, dia mula faham bahawa permaidani kecil itu untuknya jadi dia tidak mengganggu yang lain, itu mengambil sedikit masa,” kata Fahmi. “Itu permaidani perjalanan (orang dewasa menggunakannya hanya untuk menutup bahagian muka kita menyentuh tanah), tetapi kami jarang menggunakannya, mungkin juga menggunakannya untuk Tauhu.”

Tauhu akan sentiasa suka berkumpul dengan keluarganya semasa mereka berdoa. Dalam fikirannya, inilah masa di mana mereka semua dapat bersama, dan itulah yang paling penting baginya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!