Ini Rαre! Ulαr Berkepαlα 2 Dibαwα Kυcing Ke Dαlαm Rumαh

Ulαr merupakan reptilia kαrnivor yang panjang dan berkaki dalam suborder Serpentes. Seperti semua spesies Squamata, ular merupakan vertebrat amniot ektoterma yang berkulitkan sisik yang bertindan-tindih. Kebanyakan spesies ular mempunyai tengkorαk yang lebih banyak sendinya berbanding leluhur cicaknya supaya mudah untuk menelαn mαngsa yang lebih besar daripada kepalanya.

Namun uniknya dalam artikel ini, seekor kucing peliharaan sebuah keluarga di Palm Harbor telah membuatkan keluarga pemiliknya terkejυt besar apabila membawa sesuatu masuk ke dalam rumah.

Menurut Kay Rogers, kucing milik anak perempuan mereka yang dinamakan sebagai Olive itu telah menggonggong seekor ular ke ruang tamu, namun kemudian anak mereka perasan sesuatu yang pelik pada ular tersebut daa memberitahu mereka ular itu berkepala dua!

Kay Rogers menyangkakan anak bergurau apabila dengar kata-kata anaknya itu, tetapi kemudiannya menyedari ianya adalah benar apabila melihat sendiri ular tersebut.

“Pada mulanya saya ingatkan anak saya bergurau apabila mengatakan Olive menggonggong ular hitam berkepala dua, tetapi apabila melihatnya sendiri, saya jadi kagum.

“Saya tidak pernah melihat reptilia begitu sebelum ini,” kata Rogers.

Ular berkenaaan kemudianya diambil mereka dari kucing (Olive) dan dinamakan sebagai Dos oleh anak perempuan mereka. Kemudiannya, mereka pun menyerahkan ular tersebut yang masih hidup kepada Suruhanjaya Pemuliharaan Hidupan Liar, Institut Penyelidikan Ikan dan Hidupan Liar Florida (FWC).

Kucing Menemui Ular Hitam Berkepala Dua Yang Hidup Dan Membawanya Ke Ruang Tamu – sajagempak.com
Menurut FWC, ular hitam berkepala dua seperti Dos adalah penemuan ganjiI yang amat jarang berlaku dan menjelaskan keadaan ular itu dikenali sebagai bicephaly.

“Fenomena ini disebut bicephaly, yang bukan kebiasaan tetapi boleh terjadi ketika perkembangan embrio apabila dua monozigot kembar gagal berpisah, akhirnya meninggalkan dua kepala pada satu badan,” tulis FWC dalam posting di Facebook.

Menurut FWC lagi, ular hitam berkepala dua itu sukar untuk bertahan di luar kerana bergantung kepada sepasang otak yang menyukarkannya untuk makan dan melepaskan diri daripada pemangsa atau haiwan lain, contohnya seperti kucing peliharaan keluarga Rogers (Olive)

Sumber: Sajagempak.com

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*