Temankan Rakan pergi interview, wanita reda pulang ke rumah dengan tangan lumpuh

WANITA ini dilahirkan sempurna, namun siapa sangka insiden hitam yang berlaku pada 2016 mengubah kehidupannya ini secara keseluruhan.

Tanggal 12 Mac pasti tidak akan dilupakannya sehingga bila-bila kerana pada tarikh itulah, dia ditimpa kemalangan, menyebabkan tangan kanannya lumpuh sehingga kini.

Perkongsian video di aplikasi TikTok yang mengimbas kembali detik-detik ketika dirinya terlantar di hospital, meraih perhatian netizen.

“Dah lima tahun since that accident. Walaupun pahit, tapi Allah lebih tahu apa yang terbaik. Jangan letak tanda soal di tempat Allah dah letak tanda noktah,” demikian kapsyen video berkenaan.

Mengimbas kembali insiden tersebut, wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Fida Rosly berkata ketika itu dia menemani seorang rakannya menghadiri temuduga kerja.

“Dalam perjalanan pulang ketika di Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2), motosikal yang kami naiki dilanggar sebuah bas yang menukar lorong secara tiba-tiba tanpa beri isyarat. Saya yang membonceng terpelanting ke atas jalan.

Tangan kanan Fida lumpuh akibat kemalangan lima tahun lalu.

“Saya tidak sedarkan diri kerana kecederaan yang dialami parah manakala rakan saya hanya cedera ringan. Saya alami patah di kedua-dua rahang, patah tulang belikat dan sedikit kecederaan di kepala.

“Sebaik sahaja sedar, ramai rakan datang melawat. Kawan pegang tangan saya namun hairan, saya seperti tak merasa sentuhannya. Dia cuba cubit pun tak rasa. Terus beritahu doktor dan buat ujian MRI.

“Daripada situ, baru doktor sahkan tangan kanan lumpuh sebab ada saraf terputus,” ceritanya kepada mStar.

Wanita ini dirawat hampir sebulan lamanya di hospital, dan sehingga kini dia sudah melalui tiga siri pembedahan.

Menurut Fida, ibunya adalah individu yang paling terkesan selepas doktor mengesahkan bahawa tangan kanannya lumpuh.

Fida bersama ibu, insan yang banyak memberikannya semangat.

“Mak menangis mengenangkan nasib saya… dia tak sangka sampai begini teruk keadaan anaknya ini. Saya pula masa tu tak rasa apa-apa, malah saya tenangkan mak dan kata ‘tak apa, kan ada sebelah tangan lagi’.

“Itu masa mula-mula saja. Tapi hari demi hari, apabila struggle nak guna tangan kiri untuk semua perkara, baru saya rasa hebatnya ujian ini.

“Hari-hari saya menangis… mana tidaknya, bukan tahan sakit akibat cedera saja tapi sedikit sebanyak mental terkesan. Saya down dan seperti sukar nak terima hakikat… lahir sebagai insan normal tapi akhirnya jadi macam ni.

“Masa tu dah di tahun akhir pengajian. Saya fikir, macam mana saya nak kerja lepas ni? Takkan bertahun-tahun saya belajar tapi terbazir macam tu saja. Benda inilah kerap bermain di fikiran,” ujar bekas penuntut sebuah Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) ini lagi.

Saya tengok muka mak, saya fikir mak saja. Mak dah banyak berkorban untuk hantar saya belajar tinggi-tinggi, takkan saya nak give up.

FIDA ROSLY

Menurut anak ketiga daripada empat adik beradik ini, dia mengambil masa kira-kira dua tahun untuk bangkit dan membina kembali semangatnya yang sudah runtuh sebelum ini.

“Saya tengok muka mak, saya fikir mak saja. Mak dah banyak berkorban untuk hantar saya belajar tinggi-tinggi, takkan saya nak give up.

“Kawan-kawan rapat Alhamdulillah tak pernah tinggalkan saya. Mereka banyak bagi kata-kata semangat. Masa inilah kita dapat lihat, yang mana ikhlas bersama kita atau sebaliknya,” kata wanita berusia 29 tahun yang berasal dari Georgetown, Pulau Pinang ini.

Tidak menyangka perkongsian menjadi tular di TikTok, Fida berkata dia sekadar memuat naik kisah dirinya secara suka-suka.

Fida bersyukur dikurniakan rakan-rakan yang sering berada di sampingnya.

“Saya bukanlah seorang yang terbuka untuk bercerita kepada orang yang tak kenal. Tapi entah kenapa tergerak nak kongsi. Tak sangka ramai yang tonton. Ada yang kongsi pengalaman sama, tak kurang juga ramai yang beri kata-kata sokongan.

“Cuma mesej yang boleh disampaikan terutama yang alami nasib seperti saya, apa yang berlaku ini semua bersebab. Jangan terlalu sedih… Allah uji sebab Allah sayang.

“Dan satu lagi buat majikan-majikan, tolonglah jangan pandang rendah orang macam kami. Saya dah banyak kali kena reject sebab keadaan diri. Usahlah diskriminasi dan menilai fizikal. Ketahuilah kami juga mahu diberi peluang yang sama,” ujarnya lagi.

 

Sumber : Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*