SubhanAllah! Ramadhan Tahun Ini Solat Tarawih Pertama Selepas 88 Tahun Di Masjid Hagia Sophia

Semalam, Solat Tarawih pertama telah diadakan di Hagia Sophia untuk pertama kalinya dalam 88 tahun!

Hagia Sophia, satu bangunan ikonik yang menyaksikan pelbagai peristiwa bersejarah. Bermula dari sebuah g3reja zaman R0m Byzantine, kemudian dijadikan masjid zaman Sultan Muhammad Al-Fatih, ditukarkan menjadi muzium ketika Mustafa Kamal menjadi Presiden dan bermula tahun 2020 ia ditukar kembali menjadi masjid oleh Presiden Erdogan.

Beberapa acara untuk Ramadan juga akan diadakan di masjid itu yang diubahsuai menjadi muzium pada 1934 dan kembali statusnya sebagai masjid pada 2020 apabila ia dibuka untuk ibadah pada 24 Julai tahun lalu.

Sebagai sebahagian daripada sek4tan C0VlD-l9 di Turki, bagaimanapun masjid berkenaan tidak dapat digunakan sejak penul4ran w4bak berkenaan bermula kerana risik0 j4ngkitan.

Tetapi, dengan kebanyakan penduduk sudah div4ksinasi dan jumlah k3s baharu serta kem4tian berkurangan, selain k3s pulih meningkat setiap hari, pihak berkuasa Turki memutuskan untuk membuka semula masjid untuk Ramadan, bulan paling suci bagi umat Islam.

Hagia Sophia dibina pada tahun 532M dan dijadikan masjid pada tahun 1453 selepas pen4klukan Istanbul.

Bangunan itu dijadikan sebagai g3reja selama 916 tahun dan 86 tahun sebagai muzium. Tetapi, untuk kebanyakan kewujudannya dari 1453 hingga 1934 atau hampir 500 tahun ia berfungsi sebagai masjid.

Pada tahun 1985, Hagia Sophia dimasukkan ke dalam senarai Warisan Dunia Pertubuhan Pendidikan Kebudayaan dan Saintifik Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESC0).

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sumber : Berita Harian

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Follow dan Like kami di Berani Bangkit

Leave a Comment

error: Content is protected !!