Detik Haru Penjaga Zoo Bebaskan Seekor Gajah Selepas 22 Tahun Dalam Kurungan

Gajah adalah merupakan haiwan yang baik hati dan lembut serta suka memaparkan emosi yang sebenar.

Mereka juga mempunyai keupayaan untuk membentuk ikatan hubungan yang kuat dan boleh mengingati rakannya yang lain dan juga manusia yang mungkin tidak pernah mereka lihat selama bertahun-tahun. 

gajah

Gajah Haiwan Yang Bersosial

Setelah menjaga seekor gajah selama lebih kurang 22 tahun, pihak penjaga zoo mendapati bahawa tindakan mereka mengurung haiwan itu adalah boleh dikatakan kejam. 

Memisahkan haiwan ini dengan tabiat sosial mereka menyebabkan mereka tidak dapat menjalani kehidupan yang sebenar sebagai seekor gajah. Walaupun telah dijaga sebaik mungkin, haiwan tersebut tetap tidak mendapat haknya. 

gajah

Di zoo tidak mempunyai ruang untuk haiwan tersebut berkeliaran, dan yang paling penting, ia tidak mempunyai haiwan daripada spesies yang sama  untuk bersosial. Disebabkan ia adalah haiwan yang sangat sosial, maka kehadiran gajah lain untuk mereka berinterkasi adalah penting untuk kesihatan emosi haiwan itu. 

BACA JUGA: Su4mi Sampai Hati Buang Isteri Strok Di Dalam Hutan, Tak Sanggup Jaga Lagi!

Penjaga Zoo Lepaskan Gajah Setelah 22 Tahun

Seekor gajah yang diberi nama, Shirley, telah dijumpai cedera ketika sedang membuat persembahan. Berikutan itu, haiwan tersebut telah dirawat oleh Louisiana Purchase Zoo. Pihak zoo menjaganya sebaik mungkin, dan satu-satunya gajah yang ada di zoo tersebut. 

Selama 22 tahun, kawan baik haiwan tersebut adalah seorang manusia, lelaki bernama Solomon James. Dia menjaga, dan menghabiskan sebanyak mungkin masa dengan haiwan tersebut bagi memastikan ia rasa disayangi. 

Pada tahun 2003, zoo mengatur untuk Shirley pergi ke sebuah Santuari di Tennessee bagi memastikan haiwan tersebut mendapat haknya. Tetapi ini bermakna bahawa Salomo perlu mengucapkan selamat tinggal kepada rakannya, Shirley. 

“Saya akan merinduinya,” katanya sambil menangis. 

“Tetapi apabila saya melihat tempat ini saya memberitahunya bahawa tidak akan ada lagi rantai. Saya tidak tahu siapa yang pertama meletakkan rantai padanya tetapi saya gembira mengetahui saya adalah orang terakhir yang meninggalkannya. Dia bebas akhirnya.”- ujar penjaga zoo tersebut. 

gajah

Apabila Shirley tiba di tempat perlindungan, dia bertemu semula dengan Jenny, iaitu ‘rakan’ yang dia kenali dari sarkas beberapa tahun sebelum ini. Kini kedua-duanya tidak dapat dipisahkan.

gajah

Sumber: https://lolitopia.com

Leave a Comment

error: Content is protected !!