“tak nak berpuasa lagi selepas ini…” – Ibu Bawa Anak Ke Klinik Terlampau Lemah, Guru ‘Sorok’ Bekal Makanan

Cikgu Ambil Bekal Sebab Tak Puasa, Murid ‘Lembik’ Bila Balik Sekolah

Usia 6 hingga ke 7 tahun merupakan fasa paling sesuai bagi ibu bapa untuk mendidik anak-anak mereka berpuasa. Jika tidak dapat diteruskan hingga ke waktu berbuka, separuh hari pun sudah memadai dan haruslah bersesuaian dengan kemampuan mereka.

Namun lain pula yang terjadi kepada seorang murid yang dikatakan ‘dihalang’ untuk makan pada bulan Ramadan walaupun telah disediakan bekal oleh ibunya. Memetik kisah yang dikongsikan oleh Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan melalui laman Facebook, seorang ibu prihatin dikatakan telah membekalkan sedikit makanan dan minuman buat anaknya untuk makan sekiranya perlu. Namun begitu, murid tersebut dikatakan tidak menjamah makanan tersebut.

Hari ini ada seorang ibu bawa anaknya yang kelihatan sangat lemah ke klinik.

Malangnya, si anak ini nampak sangat lemah. Dia kata benci berpuasa. Dia benci sekolah. Dia benci kawan-kawan. Anak tu kata dia tak nak berpuasa lagi selepas ini, dan tak mahu lagi ke sekolah.

Difahamkan, pihak guru telah mengambil bekal yang dibawa malahan murid-murid tidak dibenarkan untuk makan. Selain akan ditegur secara terbuka sekiranya tidak berpuasa, makanan itu bakal dipulangkan semula selepas tamat sesi persekolahan.

Gambar hiasan

Dr Kamarul juga ada memberi nasihat terbuka di mana didikan terhadap amalan mulia ini seharusnya dipupuk secara positif oleh semua pihak termasuk guru di sekolah. Andai kata menggunakan dengan cara begitu, mungkin tidak berkesan sekali gus menyemai rasa kurang senang dalam diri anak-anak.

Kita semua mahukan anak-anak membesar dengan cinta terhadap agama. Kita kena lakukan dengan berhikmah, kerana jika sudah terbit benci, maka sukar nak disemai rasa cingta di kemudiannya.

Mereka mungkin mampu berpuasa sampai ke Maghrib, namun ia perlukan persediaan serta penyesuaian berperingkat untuk elakkan risiko kemudaratan.

Kita ada sekitar 30 hari, InsyaAllah cukup masa untuk mendidik, cukup masa untuk melatih, cukup masa untuk memberi sokongan. Sampai masa nanti kita raikan kejayaan kita sama-sama.

Tambah Dr Kamarul lagi, cara terbaik untuk mengajar anak-anak melakukan ibadan ialah dengan mengajak dan memujuk, bukan dalam keadaan memaksa serta memalukan mereka. Beliau juga meminta warganet tidak mengecam guru secara umum kerana ramai guru yang sebenarnya bersikap bagus, prihatin dan berempati.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sumber : Oh Bulan Via khalifahmedianetworks

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Follow dan Like kami di Berani Bangkit

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*