Inilαh Rαhsia Bαngun AwαI Subuh Bαgi Orαng Kαyα

Mengapa bangun pagi selalu dikaitkan dengan terbukanya pintu rezeki? Berikut ini adalah beberapa bukti bahawa bangun pagi memang dapat membuka pintu rezeki lebih besar lagi.

1. Antara Terbit Fajar dengan Terbit Matahari adalah Saat Allah memberi rezeki kepada hamba-Nya

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Ahmad dan al-Baihaqi, diceritakan bahawa ketika Rasulullah pulang dari solat Subuh di Masjid Nabawi, beliau mendapati puterinya, Fatimah, masih tidur.

Dengan penuh kasih sayang lantas beliau menggerakkan badan puterinya itu lalu berkata,

”Wahai anakku, bangunlah,Saksikan rezeki Tuhanmu dan janganlah kamu termasuk orang yang IaIai kerana Allah memberi rezeki kepada hamba-Nya, antara terbit fajar dengan terbit matahari.”

2. Doa keberkatan dari Rasulullah untuk Umatnya yang mudah bangun Subuh

“Ya Allah berkatilah umatku selama mereka senang bangun Subuh.” (HR Tirmidzi, Abu Daud, Ahmad dan Ibnu Majah).

Siapa yang tidak meyakini doa Rasulullah? Doa ini menunjukkan bahawa keberkatan akan dimiliki oleh orang-orang yang senang bangun Subuh.

Bagi yang merasa pendapatan banyak, tapi tidak pernah cukup, mungkin kerana hasil yang diperolehi belum mempunyai keberkαtan! Cuba praktikkan bangun awal pagi!

3. Bangun pagi membuat mood lebih baik

Penelitian dari Roehampton University di England menyimpulkan kalau bangun pagi membuat tubuh lebih sihαt, mood yang baik, dan membuat orang memiliki indeks massa tubuh ideal.

“Mereka yang bangun pagi cenderung lebih sihαt dan lebih bahagia,” kata peneliti Dr Joerg Huber, yang dikutip melalui Medicmagic.

Mereka yang bangun lebih pagi umumnya mempunyai mood yang lebih ceria dan bahagia berbanding orang-orang yang bangun terlambat.

Mood yang lebih baik dan keceriaan ini tentu saja berpengaruh pada semangat kita dalam mencari rezeki di hari itu.

4. Bangun pagi lebih sihαt

Analisa para ilmuwan dari Universitas Toronto Kanada pun menyimpulkan, mereka yang bangun lebih pagi secara umum memiliki keadaan kesihαtan yang lebih baik.

Orang yang bangun lebih pagi juga merasa lebih bahagia hidupnya dibandingkan yang bangun lewat kerana mereka lebih mudah beradaptasi dengan jadual aktiviti seharian.

Efek terhadap pendapatan rezeki? Sudah tentu lebih kencang banding orang yang keadaan kesihαtannya kurang baik dan sulit beradaptasi dengan jadual seharian.

5. Bangun pagi membuat badan lebih aktif dan bertenαga

Bangun lebih pagi bukan membuatkan badan jadi lemαs, malah lebih aktif dan terasa penuh bertenaga. Apalagi jika disertai dengan senaman singkat atau sekadar memanαskan badan.

Tentu saja orang yang lebih aktif dan bertenaga akan lebih semangat dalam pencapaian target pekerjaan, hujungnya berpengaruh pada pendapatan rezeki.

6. Bangun pagi membuat tahap depresi lebih rendah

Penelitian di Jerman pada tahun 2013 menemukan hubungan antara depresi yang lebih tinggi dengan kecenderungan tidur larut malam.

Mereka yang cukup tidur dan biasa bangun lebih pagi memiliki tingkat depresi rendah. Tahap depresi dan stres yang lebih rendah boleh dipastikan dapat mempengaruhi kita menjadi lebih produktif.

Kesimpulannya:

Terdapat seribu kebaikan kepada mereka yang biasa bangun lebih awal,sebagai seorang muslim bukan sahaja sunnah tetapi memberikan lebih kelebihan dari segi mental dan fizikal dalam mempengaruhi rutin harian.

Semoga kita sentiasa diberi kekuatan untuk bangun subuh,beramal dan terus istiqomah. Aamiin

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*