Spesies memerang gergasi ditemui semula di sebuah sungai selepas 40 tahun alami kepupusan

Spesies memerang gergasi ditemui semula di sebuah sungai di Argentina selepas 40 tahun alami kepupusan

Kerosakan yang dilakukan manusia hari ini membuatkan banyak flora dan fauna yang semakin pupus. Antara spesies yang semakin pupus ialah memerang gergasi (giant otter).

Namun begitu, sebuah kejadian mengejutkan telah berlaku apabila Sebastian Di Martino, pengarah sebuah badan, Fundación Rewilding Argentina terserempak dengan seekor giant otter di Sungai Bermejo.

Penemuan tersebut sangat mengejutkan kerana spesies dikatakan telah pupus di Argentina sejak 40 tahun dahulu sehingga ramai berpendapat bahawa spesies memerang ini sememangnya telah pupus sepenuhnya di negara itu.

Martino dikatakan sedang melakukan rondaan di Taman Nasional El Impenetrable, sebuah taman negara yang terletak di utara Argentina pada pertengahan Mei lalu.

Dia tiba-tiba mendengar bunyi percikan di belakangnya dan apabila dia menoleh ke belakang dia melihat seekor haiwan berbulu coklat sedang berenang berhampiran dengannya.

Haiwan tersebut kemudian menyelam ke dalam dan muncul semula ke permukaan. Martino kemudian baru menyedari bahawa haiwan tersebut adalah memerang gergasi yang selama ini telah pupus di Argentina.

Martino berkata, “Saya terkejut dan teruja. Pada mulanya, saya tidak percaya bahawa apa yang saya lihat itu benar.” Dia kemudian segera mengeluarkan telefonnya untuk merakam haiwan tersebut kerana jika tidak orang pasti tidak percaya dengannya yang telah melihat memerang tersebut memandangkan spesies tersebut kali terakhir dilihat sekitar tahun 1980-an.

Masih belum diketahui dari mana asalnya memerang tersebut. Habitat terdekat memerang gergasi sebelum ini adalah di Pantanal, Paraguay yang berjarak ribuan batu.

Martino percaya bahawa memerang tersebut berenang setelah bebas dari keluarga atau mungkin spesies ini sememangnya telah tinggal di Argentina selama ini tanpa ada yang tahu.

Argentina dikatakan akan bertanggungjawab untuk memulihkan spesies memerang ini. Beberapa hari yang lalu, mereka melepaskan semula memerang yang dikurung iaitu Coco dan Alondra dan kembali ke Taman Negara Iberá. Berita baiknya, pasangan memerang itu telah melahirkan 3 ekor anak yang sihat.

Memerang spesies ini adalah memerang terbesar di dunia yang boleh membesar sehingga 1.8 meter. Spesies ini biasanya terdapat di lembah Amazon di Amerika Selatan. Haiwan ini agak bersosial dan sering hidup dalam kumpulan yang besar sekitar 20 ekor.

Mereka mempunyai masa kehamilan antara 9-10 minggu dan melahirkan 1-3 ekor anak. Memerang ini disenaraikan sebagai spesies terancam oleh Senarai Merah Spesies Terancam IUCN.

Spesies ini terancam oleh pencemaran dan degradasi habitat, penangkapan, pembangunan infrastruktur seperti jalan raya dan empangan hidroelektrik, dan perubahan iklim.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Follow dan Like kami di Berani Bangkit

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sumber: YT

Leave a Comment

error: Content is protected !!