‘Siang ibu gelak tawa, Maghrib dij3mput Ilahi’ – Anak se.bak ibu pergi sekel1p mata akibat str0k

SEORANG anak tidak menyangka kegembiraan menyaksikan w4jah ibu yang ceria pada Sabtu lalu bertukar duka apabila ibunya kemudian dijemput ilahi pada hari yang sama.

“Pagi tadi mak gelak-gelak, happening dengan kami dan tak s4ngka pagi tadi kali ter4khir Isha salam mak, berlari-lari nak salam mak dan dalam sek3lip mata semuanya berubah.

“Semoga mak tenang kat sana ye, Isha sayangkan mak. M0hon semua sedek4hkan al-Fatihah untuk arw4h mak saya,” tulis seorang pengguna Twitter menerusi satu ciapan.

Pengguna Twitter berkenaan, Ainol Nalissa Mohd Nazri berkata, ibunya, Allahy4rhamah Mazlina Abdullah Aziz meningg4l duniia pada usia 52 tahun akiibat str0k.

“Saya dan beberapa adik-beradik pergi jalani ujian berk0mputer untuk lesen mem4ndu pada hari tu. Tapi mak yang paling happy, siap bergurau dengan kami pagi tu.

“Mak sempat berpes4n kepada kami supaya buat el0k-elok dan Aalhamdulillah saya lulus dalam ujian berk0mputer tu,” katanya yang berusia 21 kepada mStar.

Lebih mesra disapa Nalissa, katanya, sebaik pulang ke rumah, ibunya mem4sak juadah kari ayam kesukaan keluarga pada waktu makan tengah hari.

“Kari ayam ni adalah mas4kan mak yang paling istim3wa, sebab paling sedap dan menjadi kegem4ran kami. Patutnya kami makan sekali, tapi mak makan dulu selepas masak.

“Selepas tu mak nak ke bilik air sebelum adik jeriit yang mak nak rebah sebab s4kit kep4la. Mak dibawa ke h0spital sebelum menghembvskan n4fas ter4khir ketika azan Maghrib.

“Tak s4ngka itu adalah kari ayam ter4khir yang mak masak untuk kami. Cuma sedikit terkil4n sebab tak dapat makan bersama seperti biasa,” katanya dengan n4da seebak.

Menetap bersama keluarga di Tanjung Rambutan, Perak, Nalissa berk0ngsi kiisah sediih yang memberi gambaran mengenai ibunya se0lah-olah akan pergi buat selama-lamanya.

Menurut anak keenam daripada 11 adik-beradik itu, arw4h ibunya pernah menyuarakan h4srat untuk melihat seisi keluarga memakai baju raya warna putih pada Hari Raya tahun ini.

“Awal bulan ni mak pernah cakap teringin nak tengok kami semua pakai putih di pagi raya tahun ni. Tapi tak s4ngka mak yang pakai putih (kain k4fan) dulu,” ujar pelajar Ijazah Sarjana Muda Linguistik Melayu di Universiti Malaya (UM).

Menyifatkan ibunya sebagai seorang yang ceria, tegas dan disenangi ramai, Nalissa turut berk0ngsi tanda-tanda lain yang baru disedari selepas pemerg1an itu.

“Baru-baru ni mak ada gos0kkan baju Melayu dan baju kurung kami adik-beradik yang tingg4l serumah. Tak tahu pula nak kami pakai baju tu pada hari dia meningg4l dunia.

“Yang paling terkes4n apabila suatu hari tu saya masak bihun, dan mak puji sedap dan kata lepas ni bolehlah masak untuk ayah dan adik-beradik lain,” tambahnya.

Nalissa yang mendirikan rumah t4ngga pada Og0s tahun lalu berkata, ibunya turut berpes4n supaya belajar bersungguh-sungguh sehingga mencapai kej4yaan selain menjaga bapa dan adik-beradik lain.

“Mak merupakan seorang yang begitu mementingkan kekeluargaan. Kalau dulu setiap kali makan bersama memang kami akan dahulukan ayah dan mak.

“Tapi sekarang sudah berbeza sebab tiiada lagi mak bersama kami. Sem0ga kami sekeluarga diberikan kekuatan untuk terus menj4lani kehiidupan t4npa mak,” katanya.

Kredit: cempedakcheese Via Mediaportal

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*