Bekas Pemain Bola Sepak Kedah B3li Rumah Terbiar berusia 30 Tahun Dengan H4rga RM140k ,Ini H4silnya Selepas Renovate

Bekas Pemain Bola Sepak Kedah B3li Rumah Terbiar berusia 30 Tahun Dengan H4rga RM140k ,Ini H4silnya Selepas Renovate

Rumah yang telah lama ditinggalkan itu kelihatan terbiar dengan pokok-pokok merimbun dan menutup struktur asal bangunan.

Dengan h4rga RM120k untuk tanah seluas 4,500 kaki persegi di tengah bandar Alor Setar, seorang pemuda telah memb3li sebuah rumah usang berusia 30 tahun.

Kegil4an apakah ini b3li rumah yang dah ditinggalkan hampir 30 tahun. Dan agen penju4l tanah memberitahu, saya orang yang entah ke berapa datang tengok tanah tersebut.

Pun begitu, Azmeer Yusof 25 yang juga bekas pemain pertahan Kedah, tetap nekad untuk memiliki rumah berkenaan dan mengubahsuainya dengan k0s sekitar RM60k.

Tambahan pula, tanah ini berkeluasan 4500 kaki persegi. Jadi pada saya agak besar kerana tanah saya di Gombak hanya 2000 kaki persegi.

Seseorang memberitahu tanah ini untuk diju4l. Saya terus ambil keputusan untuk tengok sendiri tanah ini kerana tanah ini betul-betul di tengah Alor Setar.

Saya gagahkan diri juga sambil membaca apa yang patut dalam hati untuk masuk ke tanah tersebut dan melihat tinggalan rumah usang di tanah itu.

Setibanya saya di tanah ini, mengucap panjang saya. Allah Allah.. Sejengkal tanah langsung tak nampak. Semuanya dah jadi rimba!

Pokok sebesar pemeluk orang dewasa berada di tengah-tengah ruang tamu rumah. Tandas yang terlalu gelap gelita kerana pemilik lama tak letak tingkap. Banyak lagi nak cerita benda yang menyeramkan masa saya datang tengok.

Seriously sangat-sangat teruk dan setahu saya rumah tu dah jadi ‘port‘. Dan sudah tentu rumah tersebut sangat-sangat menakutkan.

Haaa.. Yang lagi buatkan saya nak b3li kerana tembok rumah masih utuh. Tapi senekad-nekad saya pun, restu mak ayah penting. Saya telefon mak ayah minta pendapat.

Tapi tak mengapa. Saya nekadkan juga untuk b3li tanah tersebut kerana pada saya rumah boleh dibina. Tapi tanah tersebut takkan dapat dah di tengah-tengah Alor Setar.

Saya bertanya kepada jiran terdekat dan jiran tersebut mengatakan ‘kelia-kelia, takdak apa aih’ (clear, tak ada apa-apa).

Ayah saya cakap tanya dulu jiran-jiran berdekatan rumah tu ditinggalkan puluhan tahun kerana hantu atau saja-saja tinggal. Lawak, kan? Tapi kata-kata mak ayah kita kena dengar.

Niat sebenar nak hancurkan terus rumah usang tu. Tapi ayah saya cakap bangunan asal masih kuat. Jadi saya dan team plan satu rancangan untuk menggunakan struktur asal dan baiki apa yang patut.

Selepas itu terjadinya pemb3lian rumah usang dan tanah sebesar 4500sqft, Alhamdulillah.

Saya berhabisan 60k untuk baiki dan lengkapkan segala-galanya. Kepuasan hati tidak boleh dib3li.

Betul kata orang. Baiki lebih mahal dari membina. Tapi takpa, kepuasan hati apabila dapat baiki rumah usang menjadi sebuah rumah.

Selepas proses pembaikan dan ubahsuai

Sekarang saya puas hati dengan apa yang saya buat walaupun ramai yang cakap lebih baik bina rumah baru. Dan sekali lagi saya mohon plnjaman peribadi 50k untuk baiki rumah ini.

Ok lupa nak beritahu. Saya b3li tanah ini dengan h4rga RM140k. Jadi jumlah semua RM200k. Dan in syaa Allah lagi 2 tahun saya habis bayar untuk semuanya yang saya hut4ng atas tanah ini.

Jadi dalam hidup saya plnjaman peribadi yang saya mohon hanya untuk perkara-perkara sebegini, bukan untuk berjoli.

Jadi sekarang berapa agak-agak nil4i pas4ran tanah dan rumah saya ni?

Jadi kepada sahabat-sahabat saya yang membaca ni, b3li sahaja tanah dan rumah walaupun ianya usang. Takkan rugl kerana semasa saya baiki rumah ini, seseorang datang tawar nak b3li RM320k. Boleh bayangkan tak hanya sebulan dua seseorang datang tawar untuk b3li RM320k!

Untuk muslimin setiap hari Ahad hingga Khamis (9 pagi-10 malam). Untuk muslimat setiap hari Jumaat dan Sabtu (9 pagi-11 pagi).

Dan kini rumah saya ini telah dijadikan sebagai tempat pengajian Al-Quran untuk semua peringkat umur lelaki dan perempuan. Bermula dari Iqra’ hingga ke Al-Quran.

Tuan-tuan dan puan-puan cuma datang dengan niat untuk mengaji sahaja.

Segalanya percuma di rumah saya. Tiada yur4n, tiada bay4ran apa-apa.

Kepada yang nak m3yumbang untuk rumah pengajian saya, boleh sumbangkan ke ak4un Pusat Peng4jian Azmeer Yusof, 8604202446 (CIMB ). Terima kasih.

Sumber: imuslimnetwork.com

Leave a Comment

error: Content is protected !!